Videotypologie

Dovolujeme si zde zveřejnit článek z blogu Videoflot (www.blog.videoflot.com), který nás velice zaujal a myslíme si, že je naprosto výstižný.




Ve sféře internetu najdete celou řadu rozličných druhů videí. Pokusili jsme se vybrat ta nejběžnější a rozdělit je podle účelu, za kterým vznikají. Každý typ je doplněn užitečnou informací o minimální ceně, za niž je možné takové video pořídit.

Explainer video

Název tohoto typu je odvozen od anglického slovesa explain, což v překladu znamená “vysvětlit”. Explainer video je zpravidla animované a jeho cílem je vysvětlit v několika málo minutách fungování vaší služby. Jelikož se jedná o video animované, cena se pohybuje od 35 000 Kč za 40 vteřin 2D animace.

Promo video

Video šité na míru tak, aby představilo vaši společnost, organizaci či konkrétní produkt. Může být animované, hrané nebo třeba kombinace obou typů. Pokud je udělané dobře - s promyšleným scénářem a líbivou vizualizací, náklady se vám vrátí dřív, než řeknete video. Cena za kvalitní promo video v délce do 2 minut startuje na 50 000 Kč.



Reklama

V nejlepším případě vám po zhlédnutí reklamy spadne čelist a pod tíhou objednávek také server. Cenově je reklama náročnější, neboť ve velmi krátkém čase musí předat základní info o promovaném produktu a především nalákat co nejvíce zákazníků. Technické požadavky jsou řádově vyšší než u produktového videa, které si lidé pouští v prohlížeči, nejdůležitějším atributem je však nápad. Reklama přeci musí diváka zaujmout a zarýt se mu do paměti. Tady už potřebujete profíky, protože reklama se na koleni neušije. Cena dobře udělaného reklamního spotu do TV se pohybujeod 150 000 Kč.

Kickstarter video

Úderné video, ve kterém ukážete světu, proč zrovna váš projekt je hoden milionové investice. Pokud jste z Česka, štěstí můžete zkusit na některém z českých webů, anebo to ve velkém rozjet za hranicemiJak to je s cenou? Autoři často sází na sílu projektu a spot natočí doma na smartphone. Pokud jde o video typu “mluvící hlava”, stačí si zajistit dobrý externí mikrofon a nasvícení zvládnete při troše zručnosti taky. Složitější video, které ukazuje samotný produkt, se cenově podobá promo videu.



Záznam události

Stále populárnější jsou videozáznamy konferencí, veřejných přednášek, meetingů, promocí nebo třeba oslav narozenin. K čemu záznam bude? Pokud jste pořadatel akce, váš web díky videozáznamům neodumře ihned po konání akce. Naopak se můžete ještě pěknou řádku dní připomínat, a to nejen na webu, ale i na sociálních sítích. Zhlédnutí záznamu taky můžete zpoplatnit pro ty, kteří se akce nemohli zúčastnit. Pokud se naopak pochlubíte videem celému světu zadarmo, je dost pravděpodobné, že nalákáte spoustu lidí, aby se zúčastnili příštího ročníku. Cena většinou začíná na 10 000 Kč, ale velmi záleží na délce akce a počtu kamer. Pokud chcete i střih a nějakou úvodní animaci, cena samozřejmě naroste.

Videoklip

Záznam hudebního představení, hudbou podkreslené video či ucelený hudební mikrofilm s vlastním příběhem a mnohdy snahou natočit nejen vrtící zadnici zpěvačky, ale i nějakou hlubší myšlenkuCena od 50 000 Kč po milióny, pokud jste Justin Bieber.

Tutoriál

Je libo origami tutoriál, lekci španělštiny nebo zaručený návod na buchty na břiše? Tento typ videí je čím dál populárnější, na Youtube lze najít videonávod na cokoliv, na co si jen vzpomenete. Tento návod kupříkladu jistě ocení většina z vás. Cena zpravidla menší, většina lidí si tutoriály točí sama na foťák nebo na mobil.

Svatba

Připomínka dne, kdy jste se zaslíbili své drahé polovičce. Slideshow z fotek je passé, většina dam spíše ocení líbivé video, u kterého si jednou za čas pobrečí a povzdechne nad tím, jak to tehdy bylo príma. Tip! Svatební video může být skvělým dárkem pro nastávající novomanžele. Co třeba něco takového? Cena za den natáčení, sestřih, barevné korekce a podkladovou hudbu od 6 000 Kč. A pokud chcete opravdu krásné video, ne žádnou splácanou kýčovku,nachystejte si spíš desítku.

Virál

Jak již název napovídá, virální video se na sociálních sítích šíří rychlostí viru. Může fungovat jako vstupní video vaší značky na trh nebo jedna z komponent dlouhodobé strategie. Počáteční náklady jsou relativně nízké, distribuce je zcela zdarma – o tu se postarají samotní uživatelé sociálních sítí. Výsledek je spíše nejistý a hodně závisí na nápadu videa. Na tento virál kouklo kupříkladu přes 100 milionů lidí. Cena? Těžko říct. Strašně moc záleží na obsahu a nárocích na zpracování. Od pár tisícovek po stovky tisíc...



Trailer/Showreel

Upoutávka zanechávající v divákovi pocit, že chce vidět víc. A víc a víc a víc. Showreel je v podstatě takové profesní portfolio umělce. Krátký sestřih napříč jeho projekty, kde autor ukáže, co umí. Příkladem může být třeba náš showreelCena od 10 000 Kč.

Dobrodružné

Adrenalin proudí ve velkém. A když už jste se vyškrábali na Everest, pokořili divokou Brahmaputru nebo se tváří v tvář potkali při procházce aljašskými lesy s monumentálním grizzlym, nestálo by za to všechny tyto životní zážitky zvěčnit na videu? Chytrým pomocníkem vám může být kamera GoPro, která zvládne extrémní podmínky a navíc se vejde do kapsy. Pokud si materiály dodáte sami, zaplatíte jen střih, barvení a zvukovou postprodukci. Pokud byste ovšem rádi, aby s vámi na cestách byl i schopný kameraman, připravte si větší balík ;-)

Like us on Facebook